Niepłacący klienci

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3629 przez ximinez
Niepłacący klienci was created by ximinez
Na pewno każdy z Was spotkał się w swojej karierze tłumacza z problemem klientów, którzy uchylają się od płatności. Kiedy potrzebują tłumaczenia "na wczoraj" telefony się urywają i nie można się od klienta opędzić, a kiedy zlecenie jest skończone ani myślą płacić w terminie, zaczynają się wymówki w stylu "księgowa jest na urlopie", nieodbieranie telefonów czy wręcz jawne olewanie zleceniobiorcy. Jakie są Wasze metody na radzenie sobie z takimi klientami? Czy my, jako sinolodzy, których w tym kraju jest relatywnie niewielu, możemy zrobić coś wspólnie, aby ograniczyć tego typu sytuacje?

Osobiście uważam, że naszą kartą przetargową mogłaby być jedność. Jeżeli zleceniodawca będzie miał świadomość, że jeżeli zostanie uznany za niepewnego i niesolidnego, będzie miał w przyszłości problemy ze znalezieniem tłumacza. Myślicie, że stać nas na taką solidarność, czy zawsze znajdzie się ktoś, kto połasi się na obietnicę zapłaty i zignoruje ryzyko?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3639 przez Camillvs
Replied by Camillvs on topic Niepłacący klienci
Klienci powinni wystawiać weksle z terminem, które musieliby dawać od razu przy otrzymaniu tłumaczenia, do tego jeszcze cyrograf, że jeśli nie zdążą z płatnością w terminie, to muszą zapłacić 10 razy tyle, tak żeby się opłacało iść z tym do sądu :D

人在江湖,身不由己!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3645 przez Yao laoshi
Replied by Yao laoshi on topic Niepłacący klienci
Straszenie sądem jest z oczywistych względów kiepskim sposobem na rozwiązanie takich problemów. Solidarność środowiskowa znacznie, moim zdaniem, lepszym. Rzeczywiście, jest nas stosunkowo niewiele, więc nietrudno zniszczyć reputację nieuczciwemu klientowi tak, aby było mu bardzo trudno znaleźć wykonawcę usługi.

"Tut das Unnütze"

Günter Eich (1907-1972) - niemiecki poeta, z wykształcenia sinolog

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3647 przez ximinez
Replied by ximinez on topic Niepłacący klienci
Jak pewnie nietrudno się domyśleć, wątek założyłem, bo akurat znalazłem się w takiej sytuacji. Od niemal 3 tygodni staram się skontaktować z klientem, który zalega z płatnością. Najbardziej irytujące nie jest to, że nie płaci, bo rozumiem, że może mieć faktyczne problemy z cash flow albo sam nie dostał zapłaty od swoich klientów - najgorszy jest jego sposób traktowania mnie. Nie odbiera telefonów (potem tłumaczy się przez sms, że "prowadził szkolenie", "wyjechał służbowo" itp.), gasi mnie, odbiera, mówi, że oddzwoni za 15 minut, po czym nie dzwoni przez 2 godziny, a kolejne moje telefony gasi. Staram się nie być nachalny i irytujący, nie dzwonię po 50 razy dziennie, a 1-2, zawsze z tym samym skutkiem. Grzecznie proszę smsem o kontakt w wolnej chwili, który nigdy nie następuje, maile bez odpowiedzi, ogólnie bardzo frustrująca sytuacja. A wystarczyłoby szczerze przyznać się do wtopy - "proszę pana, mamy kiepską sytuację finansową, zapłacimy na pewno, ale w przyszłym miesiącu" i byłbym zadowolony.

Na marginesie - dowiedziałem się od znajomych Brytów (obaj informatycy freelancerzy), że to samo dzieje się na wyspach. Tyle, że oni mają na to prosty sposób: biorą zaliczki, potem oddają fragmenty projektu i oczekują zapłaty w ratach, a na koniec pokazują, że projekt jest skończony, ale nie oddają dopóki klient nie zapłaci. Wydaje mi się, że w przypadku tłumaczeń pisemnych możliwe jest pobieranie zaliczki i ewentualne płatności po zakończeniu etapów tłumaczenia (ale tylko w przypadku dużych zleceń). Natomiast przy tłumaczeniach ustnych jedynym bezpiecznym wyjściem byłoby żądanie płatności z góry, na co oczywiście nie pójdzie żaden zleceniodawca. Wygląda na problem bez wyjścia :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3648 przez Camillvs
Replied by Camillvs on topic Niepłacący klienci
Można kazać pokazać klientowi, że ma te pieniądze podczas tłumaczenia, a weksle też są niezłe, choć nigdy żadnego weksla nie wystawiałem, ani nie otrzymałem ;)

人在江湖,身不由己!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
9 lata 5 miesiąc temu #3653 przez WangBin
Replied by WangBin on topic Niepłacący klienci
To jest draństwo!
Są w polskim prawie procedury prawne które w takich przypadkach należy stosować. Nic na telefon tylko wszystko na piśmie. Należy wysłać zawiadomienie o skierowaniu sprawy do kancelarii adwokackiej i że jej koszty będzie on ponosił. Następnie list z kancelarii - trochę to kosztuje ale warto. Po nim 90% płaci od razu. Musi być na wszystko podkładka. Jeśli podpisał fakturę to zaczną mu się naliczać karne odsetki ale tylko po odpowiednich pismach. Widać że klient idzie w zaparte więc docelowo należy mu się wniosek o ogłoszenie upadłości jego firmy. Może to brzmieć dziwacznie ale mnie się kilka lat temu zdarzyło taki wniosek wystosować w stosunku do wielkiego kombinatu metalurgicznego choć wartość zlecenia - dla mnie duża - dla huty była niczym. Pieniądze wpłynęły niebawem. Większość dłużników wtedy szybciutko płaci (albo też ogłasza upadłość). Są też serwisy Internetowe gdzie wpisuje się nieuczciwe firmy. Radziłbym z któregoś z nich skorzystać i drania wpisać na czarną listę złodziei.

Znam też firmy, które nigdy nie idą na wojnę z klientem wyczekując do następnego zlecenia i wtedy proszą o zapłatę poprzedniej faktury.

Radziłbym w biznesie stosować 孙子兵法.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.204 s.
Zasilane przez Forum Kunena