Harbin - najbardziej polskie z chińskich miast

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5927 przez leliwczyk
Jedyna zachowana lokomotywa typu X skonstruowana dla Kolei Wschodniochińskiej przez polskiego inzyniera Antoniego Księżopolskiego (Xiężopolskiego - stąd nazwa, poźniej profesora na Politechnice Warszawskiej). Wysłany przez rosyjskie ministerstwo komunikacji w 1898 roku do Filadelfii gdzie mieściły sie największe wtedy na świecie wytwórnia parowozów Baldwin. Nadzorował i odbierał pierwsze z zamówionych tam parowozów. Lokomotywa ta miała niespotykana na kolejach rosyjskich  "amerykańską' budkę maszynisty i palacza stąd wyglądała nieco egzotycznie i zawsze wzbudzała zainteresowanie podróżnych.Obecnie w muzeum w Czangczunie. Wydobyto ją i wyremontowano w latach 80. Wydobyto ja zarytą z brzegów rzeki Nonni gdzie spadła z mostu i pogrążyła się w błocie w latach 40-tych. 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5928 przez leliwczyk
Stanisław Kierbedź , pierwszy wiceprezes Towarzystwa Kolei Wschodniochińskiej w latach 1896-1903, poprzednio naczelnik Kolei Władykaukaskiej. Dzięki jego niespożytej energii, profesjonalizmowi i zaangażowaniu, kolej ta mimo wszelkich przeciwności losów (dziewiczy nierozpoznane bezludne tereny, góry, powstanie "bokserów") została przekazana do eksploatacji w 1903 roku. Z jego inicjatywy wprowadzono do użytku cięższe typy szyn kolejowych i lokomotyw (m.in. "X" A. Księżopolskiego i "G" W. Łopuszyńskiego). Po raz pierwszy  w praktyce rosyjskiej zastosowano  żelbetowe mosty o łukach parabolicznych. Dzięki Kierbedziowi prace przy budowie i eksploatacji kolei uzyskało setki jeśli nie wiecej Polaków inzynierów, techników, maszynistów itp. personelu technicznego. Zapewne też z jego rekomendacji kontrakt na kompleksową budowę wielkich mostów stalowych przez rzeki Nonni, Sungari, Hunche uzyskała firma produkcji i montażu  konstrukcji stalowych,  K.Rudzki i Ska z Warszawy, która tez wykonywała roboty kesonowe i kamienne filary mostowe. Po dojściu do łask Mikołaja II szowinistycznej tzw. kliki dworskiej  Biezobrazowa, został zwolniony z tej funkcji jako " osoaba polskiego pochodzenia ".   

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5929 przez leliwczyk
Sjuj Cin-Czen nominalny prezes Towarzystwa KWCh ze strony mandżurskiej. Wieloletni dyplomata w Europie (m.in. w Berlinie, Petersburgu, Wiedniu) w służbie dynastii Cing. Gorący zwolennik modernizacji zmurszałego imperium mandżurskiego, popadł w niełaskę cesarzowej-regentki Tsy-Si i wraz z trzema innymi  głównymi zwolennikami zmian ustrojowych i wprowadzenia europejskich porządków w Kraju Środka okrutnie stracony w Pekinie w 1900 roku przez powstańców "bokserów".

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5930 przez leliwczyk
Pałacyk najbogatszego Polaka na Dalekim Wschodzie w okresie miedzywojennym, przemysłowca i właściciela olbrzymich koncesji leśnych, Władysława Kowalskiego. Teraz muzeum Mao Tse-tunga w Harbinie. Staraniem wnuczki Kowalskiego, Julii Sormark, w jednym z pokojów urządzono "izbę pamięci" dziadka.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5931 przez leliwczyk
Władysław Kowalski w swoim gabinecie w pałacyku-połowa lat 30-tych

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
6 lata 1 miesiąc temu #5932 przez leliwczyk
Klatka schodowa w pałacyku Kowalskiego. Budynek został zaprojektowany przez włoskiego architekta w stylu neorenesansu francuskiego.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.203 s.
Zasilane przez Forum Kunena